Menú de navegació
COVID-19 i drets dels infants: aportacions per a la reflexió

COVID-19 i drets dels infants: aportacions per a la reflexió

Per on 30/05/2020 en Notícies |

UNICEF

 

Des de “Ciutats amigues de la Infància”, xarxa que promou UNICEF, han elaborat per a les autoritats local un document que ofereix orientacions i recursos per a que les mesures socials que els ajuntament estan implementant com a resposta al COVID-19 garanteixin els drets dels infants i l’adolescència. Partint de que les administracions locals són el nivell de l’Administració més proper a la infància, es defensa que aquestes són un actor clau per oferir les millors respostes i suports en diferents àmbits: protecció, accés a serveis bàiscs, reforç educatiu, alimentació, promoció de la participació…

Veure document 

 

També “Ciutats amigues de la Infància” publica dos documents que sota el títol “Cuadernos para la acción social” fan aportacions interessants en el sentit de com repensar les ciutats des de la perspectiva de la infància, generant contextos protectors, on els seus drets sigui l’eix central i els adults treballin al servei de l’interès superior dels nens i nenes:

 

Luis Pedernera, president del Comitè de Drets dels Infants d’UNICEF, va fer una interessant xerrada el 15 de juliol, sota el títol “Covid-19, els drets contra les cordes”, en el marc del cicle “Diàlegs en clau d’Infància” que organitza UNICEF Comitè Catalunya, . L’Institut d’Infància de Barcelona ha fet un molt bon resum d’aquesta contribució.

Veure resum

Escoltar tota la seva intervenció

 

En l’àmbit educatiu, hem seleccionat tres documents també publicat per UNICEF:

I en relació a un tema tan important en l’actual context com és el de la salut mental dels infants destaquem també aquesta publicació d’UNICEF que planteja propostes interessants:

 

Amb data setembre de 2020, a partir de diferents fonts d’informació, UNICEF publica l’estudi “Impacto de la crisis por COVID-19 sobre los niños y las niñas más vulnerables (reimaginar la reconstrucción en clave de derechos de la infancia). Una aportació interessant, sobretot, per orientar la presa de decisions de les institucions públiques a l’entorn de mesures de suport.

Veure resultats de l’estudi i les propostes que formula

 

En el marc d’una estratègia de reconstrucció social i econòmica, davant l’actual context de crisi provocat per la pandèmia, UNICEF adverteix de la importància de garantir un sistema de protecció social de cobertura universal, per tal que els infants i les seves famílies puguin viure de forma justa i digna.

Veure document


Save the children

 

Save the children, en el document “COVID-19: Cerrar la brecha. Impacto educativo y propuestas de equidad para la desescalada”, valora en aquest document els efectes de la crisi sanitària en el sistema educatiu, analitza bones pràctiques a diferents països, per tal d’identificar aprenentatges transferibles al nostre sistema, fent alhora recomacions a les Administracions Públiques.

Veure el document

 

A l’informe “Infancia en reconstrucción: medidas para luchar contra la desigualdad en la nueva normalidad”, Save the children aporta tot un seguit de recomanacions, per tal que les diferents Administracions desenvolupin polítiques públiques amb perspectiva d’infància. Per formular aquestes recomanacions es basen en diferents estudis quantitatius sobre dimensions econòmiques i socials, i a més incorporen la veu dels infants que aporten la seva opinió sobre com voldrien que sigui la nova normalitat i sobre les seves necessitats i perspectives de futur.

Veure el document


Plataforma d’infància d’Espanya

 

Plataforma d’infància d’Espanya, que aglutina a 67 organitzacions, proposa mesures per garantir el compliment dels drets dels nens i nenes durant la crisi del COVID-19. Aquestes mesures s’orienten específicament a aquest col·lectiu especialment vulnerable amb l’objectiu de promoure al màxim la seva protecció. S’insta als governs a donar més importància en les seves agendes a les polítiques d’infància.


Plena inclusión

 

Mitjançant el document “El derecho a la educación durante el COVID19“, elaborat per l’equip estatal de Plena Inclusión, aquesta organització ens aporta una guia sobre l’anàlisi, propostes i reptes que identifiquen en l’àmbit de l’alumnat amb discapacitat intelectual o del desenvolupament durant el confinament.

Veure document


El Síndic

 

La crisi sanitària provocada per al COVID-19 ha portat a prendre, en un context d’urgència, tot un seguit de decissions polítiques i mesures normatives que no podem deixar de banda que tenen una afectació molt directa en la vida i el benestar dels infants. En aquest context, el Síndic fa una interessant lectura al respecte, posant el focus en la garantia dels drets d’aquest col·lectiu i donant un seguit de recomanacions a tenir en compte. Us convidem a fer una lectura atenta.

Veure document 

 

La irrupció de la pandèmia de la COVID-19 introdueix un nou element de desigualtat al repte dels centres amb elevada complexitat de garantir el desenvolupament educatiu del seu alumnat en condicions  d’igualtat d’oportunitats. Fenòmens com ara la bretxa digital, la desafecció escolar o la desigual incidència de les conseqüències socials i econòmiques derivades d’aquesta crisi, per posar-ne alguns exemples, evidencien la conveniència de posar novament el focus en la realitat d’aquests centres i en la necessitat de millorar les mesures de suport que reben per part de les administracions públiques.

Veure document

 


Comitè dels Drets de l’Infant

 

El Comitè dels Drets de l’Infant expressa la seva preocupació per la situació dels infants a nivell mundial, en particular aquells en situació de vulnerabilitat, a causa dels efectes de la pandèmia COVID-19. Molts nens, nenes i adolescents queden greument afectats físicament, emocionalment i psicològicament, especialment en països que han declarat estats d’emergència i confinament obligatoris.

Veure document


Plan Internacional España

 

Plan Internacional España recull al document “El impacto de la crisis del COVID-19 en la adolescencia en España”, una reflexió sobre els efectos de la crisis sanitària en aquest col·lectiu específic, donant especial rellevància als adolescents en una situació de major risc i vulnerabilitats. Al document es fan recomanacions basades en el trànsit que ha esdevingut d’un context de risc a un altra d’emergència.

Veure document


Portal Dixit

 

El Portal Dixit del Centre de documentació en Serveis Socials de la Generalitat de Catalunya ha elaborat un recull de lectures i recursos per ajudar a reflexionar sobre com pot repercutir la pandèmia del COVID-19 en els infants i com pal·liar-ne els seus efectes adversos. Tots els recursos i documents són consultables en línea.

Veure el recull 


Comunidad Foral de Navarra

 

El grup de treball interdisciplinar creat a aquesta comunitat autònoma aporta aquest document que conté un seguit de propostes orientades als governs locals, per tal que orientin els seus plans en el context de la crisi provocada per la Covid-19 des de la perspectiva dels drets dels infants i de l’interès superior d’aquests.

Veure document


Ajuntament de Barcelona

 

El Consell Municipal de Benestar Social de l’Ajuntament de Barcelona ha realitzat un cicle de xerrades per reflexionar a l’entorn de la crisi provocada per al COVID-19. El dia 21 de maig, la sessió va abordar el tema de la infància, aportant elements sobre:

  • Què hem après de la gestió de les anteriors crisis des del punt de vista de l’atenció a la infància?
  • Quins criteris hem de tenir en compte per no donar-los respostes que facin mal?
  • Com podem pensar les millors respostes per fer justícia i per garantir les infàncies?

La xerrada va anar a càrrec de Jaume Funes (psicòleg, educador i periodista), que va centrar la seva intervenció a l’entorn de dos qüestions que ens interpel·len molt directament i que ens conviden a fer crítica i autocrítica.

  • Perquè no val qualsevol resposta quan es tracta de fer possible la infància.
  • Alguns criteris (a debatre) per pensar l’atenció.

 

També en el marc del Consell Municipal de Benestar Social (CMBS), fruit de les reflexions i intercanvi de treball continuat d’aquest consell, i en especial dels diferents grups de treball que durant els darrers mesos han estat realitzant una anàlisi de l’impacte de la Covid-19 a fi de fer una diagnosi de la realitat actual, tot constatant els canvis que s’han produït, i en conseqüència proposen quines modificacions s’haurien de realitzar en les polítiques socials municipals.

Veure informe

 

A partir d’un procés de treball col·lectiu, entre molts sectors de la ciutat, impulsat des de tots els grups municipals de
l’Ajuntament de Barcelona, s’ha elabora el Pacte per Barcelona (Un nou impuls per la ciutat). El Pacte és una proposta i un compromís col·lectiu per impulsar una sortida en positiu a la crisi, per sobre d’altres consideracions, per treballar amb més intensitat i de manera conjunta al voltant de les grans prioritats que, en els propers divuit mesos, haurien de contribuir a la recuperació econòmica i social de Barcelona. El Pacte per Barcelona concentra
aquelles prioritats que s’ha acordat abordar de manera immediata, intentant protegir-les i reforçar-les amb el màxim consens polític i social.

Veure el document del Pacte

 

Les recomanacions del Grup d’Infància del CMBS al Pacte de Ciutat i el que recull finalment el Pacte per Barcelona en relació a la infància i l’adolescència s’han recollit en un document que podeu consultar aquí.

Veure recomanacions incorporades


Òmnium Cultural, Coop57 i ECAS

 

El 28 de maig de 2020 es va realitzar la conversa online “Construïm un país lliure de pobresa, exclusió i desigualtats. Per una resposta col·lectiva”, organitzada per Ómnium Cultural i en la que van participar representants de FEDAIA, Fundació Arrels i el CAP de Bon Pastor.


Llefi@Net. Xarxa ciutadana de Llefià

 

El 6 de juny Llefi@net, en el marc de la Mostra d’entitats de Llefià, va organitzar la xerrada-debat “Repercussions del Covid-19 al barri, la ciutat i el futur de crisi social i econòmica”, que va comptar amb la participació d’Eva Ledesma (Casal dels Infants), David Guerrero (FAMPAS), Pepi Múñoz (Comissió de cultura de LLefià), Marta Ribó (veïna i tècnica de salut) i Carles Sagués (Xarxa solidària, crisi alimentària i habitatge).


Òmnium Cultural

 

El 8 de juny 2020 Òmnium Cultural va organitzar un debat online sota el títol “Plou sobre mullat. Emergència social”, al qual van participar aportant reflexions des de diferents punts de vista Sheila Gonzalez (F. Jaume Bofill), Maria Nadeu (Fundació Salut Alta), Jordi López (Xarxa ciutadana Llefi@net) i Oleguer Camps (Sindicat de llogaters).


Francesco Tonucci

 

Alguns consells del pedagog Francesco Tonucci per a educadors i famílies sobre com ajudar a viure als infants la situació creada per la pandèmia. El primer consell: escoltar als infants

——————–

Una entrevista que trobareu al Blog “Hablando de infancia y de adolescencia” de GSIA (Grupo de Sociología de la Infancia y la Adolescencia), en la qual Tonucci ens convida als adults a fer autocrítica i repensar les nostres respostes davant els infants. Diu: “Los niños han echado de menos a sus amigos y han acabado hartos de deberes”.

Llegir entrevista

——————–

Entrevista molt interessant del 12 de setembre de 2020, a punt de començar el curs. Molt recomanable!

El psicopedagog italià es pregunta: “¿Es posible que la escuela no pare, si ha parado el mundo?” i defensa que la crisi sanitària del coronavirus es presenta com un oportunitat única per transformar tot allò que no funciona al sistema educatiu.

ESCOLTAR L’AUDIO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Comissió Europea

 

Des de l’esclat de la crisi sanitària del COVID-19, la Comissió Europea va adoptar diverses mesures concretes per incidir en l’abordatge de la situació en els diferents Estats membres de la UE. En aquest document trobareu un recull no exhaustiu d’aquestes mesures.

Veure quadre resum


Veure també els materials sobre dret al lleure educatiu durant l’estiu en el context de la pandèmia


 

EL CONFINAMENT AMB ULLS D’INFANT

 

 

Infància confinada

 

Us convidem també a llegir una de les primeres investigacions publicades que donen veu als infants i adolescents, per tal que comparteixin la seva vivència sobre el confinament. Es tracta de l’estudi “Infancia confinada: ¿cómo viven la situación de confinamiento niñas, niños y adolescentes?”. L’estudi l’ha realitzat “Infancia confinada”, amb el suport de “Enclave de evaluación”.

Veure document


Consell Nacional dels Infants i Adolescents de Catalunya

 

Des del Consell Nacional dels Infants i Adolescents de Catalunya (CNIAC), s’ha elaborat un manifest a partir del qual els nens i nenes posant veu a la seva vivència del confinament i com estan vivint el moment actual, alhora que en molts sentits també ens interpel·len als adults.

Veure document 


Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya (Comissió d’infància)

 

A la webinar realitzada el 9 de juliol per aquest Col·legi professional, sota el títol “La participació dels infants en la pressa de decisions”, la Júlia Canto i el Roc Morella, presidenta i vicepresident del CNIAC, a més de moltes més aportacions interessants, exposen la seva mirada sobre com han viscut el confinament i com pensen que s’ha tractat a la infància durant la crisi sanitària. Trobareu també una interessant reflexió sobre la participació real dels infants i aspectes essencials que hauríen de tenir en compte els adults per fer-la viable.